Tiedote lokakuu 2018

1.1.2019 ALKAEN VESIHUOLTOLAITOKSEN TAKSAT NOUSEVAT

Tunturi-Lapin Vesi Oy vesi- ja viemärilaitoksen uudet taksat astuva voimaan 1.1.2019 alkaen. Muutokset koskevat sekä veden- ja jäteveden perusmaksuja että käyttömaksuja. Perusmaksuja on korotettu edellisen kerran 1.1.2011.

Veden käyttömaksu nousee 0,124€/m3
Jäteveden käyttömaksu nousee 0,124€/m3
Jäteveden perusmaksu nousee 37,20€ /v
Veden perusmaksu nousee 12,40€ /v

Hinnankorotuksen jälkeen veden hinta on 1,67€/m3 ja jäteveden 2,79€/m3.
Kustannusvaikutus nelihenkiselle perheelle on keskimäärin 6,2€/kk.
Hinnat sisältävät arvonlisäveron 24%
Tunturi-Lapin Vesi oy investoi jätevedenpuhdistamoihin

Tunturi-Lapin Vesi Oy parantaa ja kehittää jäteveden puhdistamisprosesseja vuoteen 2022 mennessä. Yhtiö tulee investoimaan kahteen uuteen jätevedenpuhdistamoon arviolta 8 milj.€. Ylläksen keskuspuhdistamon sekä Kolarin puhdistamon laitteistot ja rakenteet on uusittava, jotta voidaan vastata tiukentuneisiin ympäristölupien vaatimuksiin. Tunturi-Lapin Vesi Oy on investoinut 2016-2017 Kolarin kirkonkylän ja Sieppijärven vedenottamoihin 0,4milj €. Vuosina 2018-2019 laajennetaan Äkäslompolon vedenottamon alkalointia ja saneerataan tunturialueen runkolinjoja.

TLV Oy yleisten toimitusehtojen 4.3 mukaan maksujen muutoksista ja muutosten perusteista sekä taksarakenteen muutoksesta on ilmoitettava asiakkaalle vähintään kuukautta (1 kk) ennen muutosten voimaantuloa. Ilmoitus on tehtävä selkeällä ja helposti havaittavalla tavalla ja se voidaan esim. lähettää laskun yhteydessä erillisenä tiedotteena asiakkaan laskutusosoitteeseen. Jos asiakkaan laskut lähetetään verkkopankkiin, laitos lähettää lisäksi ilmoituksen kiinteistön postiosoitteeseen.

Tunturi-Lapin Vesi Oy

Petri Laiho