Tiedote 21.12.2022

TUNTURI-LAPIN VESI OY / ÄKÄSJOENSUUN VESIOSUUSKUNTA / ROVAKAAREN YMPÄRISTÖTERVEYDENHUOLTO TIEDOTTAVAT 21.12.2022 JUOMAVETTÄ EI TARVITSE ENÄÄ KEITTÄÄ ÄKÄSJOENSUUN VESIOSUUSKUNNAN JA TUNTURI-LAPIN VESI OY:N ÄKÄSJOKISUUN VEDENJAKELUALUEILLA 21.12.2022 ALKAEN Verkostosta ja vedenottamolta otetut vesinäytteet (14.12.2022) ovat olleet tutkituilta osin indikaattori mikrobien (e.coli, koliformiset ja enterokokit) osalta puhtaat. Pesäkeluku 22 °C oli 14.12.2022 näytteissä korkea. Pesäkeluvun nousu on todennäköisesti seurausta kaivon pesusta ja kaivon sekä verkoston desinfioinnista. Verkostovettä voi käyttää normaalisti. Äkäsjoensuun vesiosuuskunnan vedenottamolta juoksutetaan vettä verkoston huuhtelemiseksi. Huuhtelun tavoitteena on vedenottamon ja verkoston puhdistuksessa irronneen aineksen poistaminen ja pesäkeluvun saaminen laskuun. Pesäkeluvun laskua seurataan näytteenotolla. Näytteet otetaan joulukuun lopussa tai tammikuun alussa. Vähällä käytöllä tai käyttämättömänä olleissa kiinteistöissä (esim. loma-asunnot) on suositeltavaa juoksuttaa vettä ennen käyttöä.   Lisätietoja: Tapani Ruokojärvi, vesihuoltoinsinööri, Tunturi-Lapin Vesi Oy 040 168 3435   Vesa Ylitalo, puheenjohtaja, Äkäsjoensuun vesiosuuskunta 0400 698992   Riitta Vilmilä, terveystarkastaja, Rovakaaren ympäristöterveydenhuolto 0400 397 705